Dr. Montessori’nin ve onun zamanının diğer eğitimcilerinin (Vygotsky, İtard, Piaget gibi) çalışmalarına ve günümüzde de eğitim bilimciler, nörolog ve çocuk gelişimciler tarafından benimsenmiş ve kabul gören “gelişim evrelerine” göre; çocuğun gelişimi üç yıllık döngüler halinde oluşur. Bunun sonucu olarak Montessori okullarında eğitim aynı yaş gruplarına dayalı olmayan yani farklı yaşlardan çocukların bir arada olduğu ve çok dikkatli bir şekilde hazırlanmış karma yaş sınıflarda yapılır (18 ay – 3 yaş, 3 – 6 yaş, 6 – 9 yaş, 9 - 12 yaş).
Bu üç yıllık döngüler sürecinde, her sınıf ortamında sürekli öğrenciler arası bir iletişim ve etkileşim, problem çözme, çocuğun çocuğa öğretmesi ve sosyal uyum söz konusudur.