Montesori

Karma Yaş

Dr. Montessori’nin ve onun zamanının diğer eğitimcilerinin (Vygotsky, İtard, Piaget gibi) çalışmalarına ve günümüzde de eğitim bilimciler, nörolog ve çocuk gelişimciler tarafından benimsenmiş ve kabul gören “gelişim evrelerine” göre; çocuğun gelişimi üç yıllık döngüler halinde oluşur.   Bunun sonucu olarak Montessori okullarında eğitim aynı yaş gruplarına dayalı olmayan yani farklı yaşlardan çocukların bir arada olduğu ve çok dikkatli bir şekilde hazırlanmış karma yaş sınıflarda yapılır (18 ay – 3 yaş, 3 – 6 yaş, 6 – 9 yaş, 9 ­- 12 yaş). 

Bu üç yıllık döngüler sürecinde, her sınıf ortamında sürekli öğrenciler arası bir iletişim ve etkileşim, problem çözme, çocuğun çocuğa öğretmesi ve sosyal uyum söz konusudur.

“Ebeveynler 5 yaşında bir çocuğun başka bir çocuğa birşeyler öğretmesinin, ders vermesinin kendisini gerileteceğinden ve vakit kaybettireceğinden endişe ederler. Birincisi bir çocuk vaktini sürekli başka bir çocuğa ögretmek için harcamaz, çocuğun bu konuda ki kararına saygı gösterilir. İkincisi çocuk başka bir çocuğa öğretirken kendi bildiğini daha iyi anlar ve özümser. Çünkü başkasına öğretebilmesi için kendi hafızasındaki bilgiyi düzenlemesi ve analiz etmesi gerekir.” 

Maria Montessori – Emici Zihin

Karma yaş sınıflarında büyük çocuklar, küçüklere yardım eder, onlara rol modeli olur, liderlik yeteneklerini geliştirir daha merhametli olmayı öğrenir ve aslında sınıfta neredeyse bir yardımcı öğretmen rolü oynarlar. Küçüklere yardım edip paylaştıkları konuları daha iyi öğrenir ve içselleştirirler. Daha küçük yaşta olan çocuklar da öğrenme ile ilgili yaşlarıyla kısıtlanmazlar, öğrenme konusunda hızlı ilerlemek veya yavaş ilerlemek problem olmaz ve her çocuk kendi hızında ilerler. 

Gelişimsel olarak uygun bir yaklaşımla her bir çocuğun ihtiyaçlarına göre bir program dizayn edilir. Yani çocuğun programa uyması yerine program çocuğun ihtiyaçlarına uygun hale getirilir. 

Çocuğa ve yeteneklerine saygı bu felsefenin ve metodun temelini oluşturur, ve bu saygı ve sevgi çocuğun güvene dayalı ilişkiler kurmasına öncülük eder.